APAMI Alternativă și monitorizare

Analiza controlului efectuat de MEN la IȘJ Ialomița (2017)

Publicat în categoria Monitorizare cu etichetele: , ,

Context

  • Controalele MEN la nivelul inspectoratelor școlare reprezintă excepția, regula fiind ca petițiile sau memoriile care semnalează abuzuri ale conducerii acestor instituții să fie direcționate spre rezolvare către aceleași IȘJ-uri;
  • Controlul s-a efectuat la IȘJ Ialomița, condus de un inspector școlar general numit în urma unui concurs;
  • Ulterior, inspectorul școlar general a fost destituit, contestând măsura în justiție.

Lucruri de reținut

  • Se elaborează și se aprobă proceduri doar pentru că acest lucru este sugerat de echipa de control de la minister;
  • Revizuirea procedurilor vechi se amână pentru că este control de la minister;
  • Consiliul consultativ pare a exista doar pentru că există gradațiile de merit;
  • Consiliile consultative pe discipline par a exista doar pentru a organiza olimpiade și concursuri (de aici se pot obține puncte pentru gradația de merit);
  • Toți inspectorii școlari obțin din oficiu calificativul Foarte bine. Fișele de evaluare nu sunt completate sau semnate. Nimeni nu se obosește să le mai verifice. Unele fișe par a fi făcute la repezeală pentru că este control de la minister;
  • Raportul echipei de control nu conține referiri la verificarea activității inspectorilor școlari;
  • Evaluarea directorilor de învățământ se face cu aceeași lipsă de seriozitate ca a inspectorilor școlari;
  • Consiliul de administrație este convocat fără ca membrii să cunoască ordinea de zi înainte de ședințe;
  • La IȘJ Ialomița se decontează de două ori deplasări făcute în aceeași zi, pe aceeași rută;
  • Sunt semne mari de întrebare cu privire la controale (posibil fictive?) efectuate la unități de învățământ, controale neasumate prin semnătură nici de cel care a dispus controlul dar nici de directorii unităților unde s-a efectuat controlul.

Concluzii

  • Lipsă de seriozitate specifică sistemului de învățământ românesc;
  • Din păcate, în sistemul nostru de învățământ, ocuparea unui post prin concurs nu ține loc de profesionalism;
  • Utilizarea unui control ca instrument pentru eliminarea unor persoane incomode la un moment dat și nu pentru a asigura buna funcționare a sistemului.

Lucruri de lămurit

  • A efectuat MEN astfel de controale și la nivelul inspectoratelor școlare unde postul de inspector școlar general nu este ocupat prin concurs?
  • Mai există la momentul actual inspectori școlari generali care ocupă postul în urma unui concurs?
  • Ce s-a schimbat la IȘJ Ialomița (în afară de conducere)?